کد مطلب:68942 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:239

دعا (تجدید عهد و پیمان و بیعت)











دعاهای مختصر و مف صلی برای روز غدیر وارد شده است كه غدیریان با خواندن آنها نوعی تجدید عهد و پیمان با خدا و رسول و ائمه علیهم السلام می نمایند و می توان بعنوان «بیعت» و «تجدید بیعت» برای كسانی بحساب آورد كه در غدیر حاضر نبوده اند و پس از قرنها آرزوی حضور در آن مراسم با شكوه را داشته اند.

مضامین والای این دعاها، در قالب شكرگذاری و اظهار عقاید یك شیعه در ولایت و برائت و دعا برای آینده ی عقاید اوست كه می توان آنها را تحت سه عنوانِ «ولایت»،

[صفحه 236]

«برائت» و «مباركی روز غدیر» خلاصه كرد. ذیلاً به مضامین بعضی از دعاهای روز غدیر اشاره می شود:[1] .

شكر خدا را كه فضیلتِ این روز را به ما شناسانید و حرمت آن را بما فهمانید، و با معرفت آن به ما شرافت داد.

- خدایا همانگونه كه در ابتدای خلقتِ من (در عالم ذر) مرا از اجابت كنندگان «بلی» گویان قرار دادی، و پس از آن كَرَم دیگری نمودی كه همان عهد را در غدیر تجدید نمودی و مرا به امامان هدایت فرمودی، خدایا این نعمت را كامل فرما و تا هنگام مرگ آن را از من مگیر، و مرا طوری بمیران كه از من راضی باشی.

- خداوندا، ما ندایِ منادیِ ایمان را اجابت كردیم، كه آن منادی پیامبر صلی اللَّه علیه و آله بود و ندایِ او ولایت بود.

- خدایا، تو را شكر كه بعد از پیامبر صلی اللَّه علیه و آله ما را به امامان علیهم السلام هدایت كردی كه كمال دین و تمام نعمت بودند، و با این هدایت اسلام را بعنوان دین ما پسندیدی.

- خدایا ما تابع پیامبر و امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیهماوآلهما هستیم، و به جبت و طاغوت و بُتهای چهارگانه و تابعین آنها كفر می ورزیم، و از هر كس كه آنان را دوست بدارد از اول تا آخر روزگار بیزاریم. خدایا، ما را با امامانمان محشور فرما.

- خدایا، ما بری و بیزار هستیم از هر كس كه با امامان روی جنگ داشته باشد.

- خدایا تو را شكر می كنیم بر ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و بر اتمام نعمت و تجدید عهد و پیمان بر ولایت او، و اینكه ما را از اتباعِ تغییر دهندگانِ دین و تحریف كنندگان قرار ندادی.

- خدایا، این روزی كه ما را به آن گرامی داشته ای مبارك فرما، و ما را در ولایت ثابت قدم فرما، و ایمانِ ما را مستودَع و عاریه قرار مده، و ما را از برائت جویندگان از دعوت كنندگان به دوزخ قرار بده.

- خدایا، ما را توفیقِ همراهی با حضرت مهدی علیه السلام و حضور در تحت لوایش عنایت فرما.

[صفحه 237]



صفحه 236، 237.





    1. این مضامین از دعاهایی كه در كتاب «الاقبال» سید إبن طاووس: ص 460 به بعد مذكور است انتخاب شده است. در عوالم: ج 3:15 ص 215-220 نیز ذكر شده است.